|
www.administracja1laz.fora.pl Administracja 2009-2012
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuSi
Administrator
Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mielec Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:32, 06 Lut 2012 Temat postu: Zaliczenie - materiały |
|
|
Ma ktoś opracowane zagadnienia na zaliczenie?
Metodyka szkoleń kursowych
1. Plan nauczania
2. Metody nauczania, style nauczania
3. Zasady uczenia się (Zasady nauczania – rodzaje)
4. Formy org. kształcenia zawodowego
5. Środki dydaktyczne
6. Jednostka metodyczna i lekcyjna
7. Dydaktyka jako teoria nauczania
8. Metodyka nauczania
9. Kształcenie ogólne, politechniczne i zawodowe
10. Taksowania celów nauczania
11. Cele dydaktyczne
12. Wykorzystanie wiedzy psychologicznej w dydaktyce i kształceniu kursowym
13. Kryteria doboru metod nauczania
14. Kształcenie modułowe a tradycyjne
15. Styl prowadzenia zajęć
16. Formy pozaszkolnego kształcenia zawodowego
17. Rodzaje szkoleń BHP – wstępne (ogólne i stanowiskowe) i okresowe(dla poszczególnych grup)
18. Komponenty stylu prowadzenia zajęć
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 21:58, 07 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
wieczorek podawał te pytania??
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez madziulka dnia Wto 21:58, 07 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuSi
Administrator
Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mielec Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 15:58, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
tak tak osobiście je pisałem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaJa
Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 19:43, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
wydaje mi się, że wystarczy przeglądnąć te książeczki od niego, co przesyłał, zaznaczyć ze zagadnienia i da się pisać...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 22:09, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
dość dużo z tych pytań znalazłam w jednej z ksiązek, które dawał nam do powielenia jak kto ujął
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 22:09, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
. Plan nauczania
Plan nauczania - to podstawowy dokument organizacji kształcenia w danym typie szkoły, zawodzie i specjalności. Ujmuje pełny wykaz zrealizowanych w niej przedmiotów nauczania, ich poszczególne lata nauki i semestry.
2. Metody nauczania, style nauczania
Metody nauczania – przez metodę nauczania rozumie się na ogół celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umozliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnościami posługiwania się nia w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych.
Style nauczania
a) podejście tradycyjne
- skupia się na treści
- nauczyciel jest ekspertem
- nauczyciel jest nieomylny
- uczniowie są bierni
- nacisk połozony jest na teorię
- ujęcie przedmiotowe
- strach przed błędami
- ograniczona wymiana informacji pomiędzy uczniami
b) podejście przedsiębiorcze
- skupia się na osiąganiu celów
- nauczyciel jest organizatorem procesu kształcenia
- nauczyciel ciagle uczy
- uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie nauczania
- nacisk położony jest na zastosowanie teorii w praktyce
- ujęcie interdyscyplinarne
- uczenie się na błędach
- uczenie się we współpracy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 22:10, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
3. Zasady uczenia się (Zasady nauczania – rodzaje)
Zasady nauczania (uczenia się) – to ogólne normy, kanony, reguły postępowania dydaktycznego, których stosowanie umozliwia nauczycielowi zaznajomienie uczacych się z treściami nauczania i kształtowanie postaw zawodowych oraz wdrażanie ich do samokształcenia.
Rodzaje zasad nauczania
a) zasada świadomej aktywności – zasada ta polega na takim organizowaniu i realizacji procesu nauczania – uczenia się, w którym nauczyciel uświadomi uczącym się ogólne i szczegółowe cele kształcenia, przekona ich o wartości tych celów, zmotywuje ich do realizacji i wreszcie doprowadzi do czynnej postawy uczącego się w ich osiąganiu.
b) zasada związku teorii z praktyką – sprawdzianem prawdziwości wiedzy teoretycznej jest praktyka, i odwrotnie działania praktyczne nie poparte teorią, często prowadzą do nieobliczalnych skutków.
c) zasada poglądowości – polega na zdobywaniu wiedzy o rzeczywistości w oparciu o poznawanie naturalnych przedmiotów i wykonywaniu doświadczeń, a w razie ich braku na zastępczych srodkach dydaktycznych. Upogladowienie należy stosować tylko wtedy, gdy jest to ze względów dydaktycznych zasadne.
d) zasada przystępności – (zwana zasadą stopniowania trudności) – polega na dostosowaniu treści nauczania, pod względem ilościowym i jakościowym, do możliwości intelektualnych i fizycznych osób uczących się.
e) zasada systematyczności – przez tą zasadę rozumie się uporządkowanie treści złożonych z wielu elementów w sposób świadomie wybrany, dajac w efekcie zorganizowana całośc, czyli system. Odnosi się to do czynności dydaktycznych nauczyciela, do organizacji zajęć i do pracy uczniów.
f) zasada trwałości wiedzy i umiejętności – pamięć człowieka ma charakter wybiórczy. Powtarzanie i ćwiczenia wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych utrwala wiedze i nawyki.
g) zasada indywidualizacji i zespołowości – polega na tym, że są uwzględnione walory indywidualne każdego uczącego się, a także jednoczesnie znaleziona płaszczyzna współpracy i współdziałania wszystkich uczących się. Zasada ta wiąże się ściśle z zasadą przystępności.
4. Formy org. kształcenia zawodowego
Formy organizacyjne kształcenia zawodowego – sa to rozwiazania stosowane w procesie kształcenia zawodowego zależne od liczby uczniów, miejsca i czasu realizacji procesu dydaktycznego oraz innych uwarunkowań.
5. Środki dydaktyczne
Środki dydaktyczne – sa to przedmioty, materiały i urzadzenia, które dostarczają uczacym się określonych bodźców sensorycznych oddziałujących na ich wzrok, słuch, itd.; ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości.
6. Jednostka metodyczna i lekcyjna
Jednostka metodyczna – to zespół (układ) kolejnych jednostek lekcyjnych stanowiący logiczny ciąg procesu dydaktycznego, zmierzający do przekazania (przyswojenia) wiadomości, kształtowania umiejętności i uzyskania sprawności w obrębie jednego tematu (wydzielonego fragmentu procesu nauczania), który zakresem jest zbyt obszerny na jedną jednostkę lekcyjna lub do osiągnięcia zamierzonego (zamierzonych) celu.
Jednostka lekcyjna – jest podstawową formą organizacyjna procesu nauczania – uczenia się w systemie klasowo-lekcyjnym, która umozliwia w ściśle określonym czasie (45 minut) zrealizowanie wyodrębnionej części programu nauczania lub realizując wcześniej określone czynności procesu nauczania – uczenia się osiagnięcie zamierzonego celu operacyjnego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 22:10, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
8. Metodyka nauczania
Metodyka nauczania - nauka o celowo i systematycznie stosowanych sposobach kierowania pracą uczniów w procesie nauczania. Dzieli się na metodykę ogólną, oraz metodykę szczegółową (metodykę przedmiotów szkolnych)
9. Kształcenie ogólne, politechniczne i zawodowe
Kształcenie ogólne – to całokształt takich poczynań, czynności, działań, procesów i metod oddziaływania na jednostki i grupy, by efektem było wykształcenie ogólne tych jednostek i grup, czyli zdobycie kwalifikacji i kompetencji ogólnych. Przez tak pojete wykształcenie ogólne rozumie się opanowanie podstawowych wiadomości, umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń, rozwój zdolności i uzdolnień ogólnych, dorabianie si1) własnych pogladów i przekonań, rozwój wielostronnych zainteresowań, zamiłowań i upodobań, pasji i techniki całożyciowego samokształcenia, samo wychowywania i samorealizacji w ramach edukacji permanentnej, czyli kształcenia ustawicznego.
Kształcenie politechniczne – jest elementem wielostronnego kształcenia ogólnego, a jego celem jest wyposażenie uczniów szkoły ogólnokształcącej w wartości dające jednostce możliwość rozumienia rzeczywistości, w której technika i gospodarka wprowadza odpowiednie zmiany, a także w wartości dajęce jej możliwość właściwego zachowania się i postępowania.
Kształcenie zawodowe – to logicznie zwarty układ czynności nauczycieli i uczniów prowadzacy do zmian w osobowości i postawach uczniów, głównie w zakresie ich wiadomości ogólnych i zawodowych oraz umiejętności stanowiących o istocie przygotowania zawodowego.
10. Taksonomia celów nauczania
Poziom 1. Wiadomości
A – zapamiętanie umiejętności – oznacza gotowość ucznia do przypominania pewnych terminów, faktów, praw, jednostek, zasad działania, niezbędnych w zawodzie
B – zrozumienie wiadomości – oznacza, że uczeń potrafi je przedstawić w innej formie niż je zapamiętał, uporządkować i streścić oraz uczynić podstawą prostego wnioskowania
Poziom 2. Umiejętności
C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych uprzednio wzorów
D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych – oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych dla niego zjawisk, formułowania planu działania, tworzenia oryginalnych przedmiotów, wartościowania przedmiotów według pewnych kryteriów, rozwiązywania zadań problemowych
11. Cele dydaktyczne
Cele dydaktyczne – są to sensowne, świadome, z góry oczekiwane, planowane, a zarazem w miarę konkretne efekty kształcenia. Są to komunikaty wyrażające zamiary nauczyciela, jak powinni zmienić się uczniowie, wymieniając główne rodzaje opanowanych wiadomości i umiejętności, uformowanych działań i postaw.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 22:11, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
13. Kryteria doboru metod nauczania
Kryteria doboru metod nauczania:
- cele i treści nauczania
- właściwości nauczanego przedmiotu
- samodzielnośc myslenia i działania
- poziom grupy, dla której projektujemy przebieg nauczania – uczenia się
- czas przeznaczony na realizację zajęć
- lokalne warunki panujące przy nauczaniu – uczeniu się
- doświadczenie nauczyciela
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 22:11, 08 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
reszta odpowiedzi na pyt będzie jutro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 11:03, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
14. Kształcenie modułowe a tradycyjne
Modułowe programy szkolenia zawodowego zostały opracowane z wykorzystaniem założeń koncepcji Międzynarodowej Organizacji Pracy. Program szkolenia opiera się na analizie pracy i proponuje sytuację dydaktyczną, która pozwala na opanowanie umiejętności i wiedzy potrzebnych do wykonywania konkretnych zadań zawodowych.
Tradycyjne kształcenie zawodowe to układ kolejnych jednostek lekcyjnych stanowiący logiczny ciąg procesu dydaktycznego, zmierzający do przekazania wiadomości, kształtowania umiejętności i uzyskania sprawności w obrębie jednego tematu, który z czasem jest zbyt obszerny na jedną jednostkę lekcyjną, lub do osiągnięcia zamierzonego celu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziulka
Dołączył: 11 Gru 2009
Posty: 408
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 11:04, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
16. Formy pozaszkolnego kształcenia zawodowego
Szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe zaliczamy do kształcenia w formach pozaszkolnych. Wykaz pozaszkolnych form kształcenia obejmuje:
1. kursy prowadzone w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodach:
- kwalifikacyjny kurs zawodowy,
- kurs umiejętności zawodowych,
- turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników
2. kursy z zakresu zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, w tym także prowadzone we współpracy z urzędami pracy;
3. kursy kompetencji ogólnych, prowadzone według programu nauczania uwzględniającego wybraną część podstawy programowej kształcenia ogólnego.
17. Rodzaje szkoleń BHP – wstępne (ogólne i stanowiskowe) i okresowe(dla poszczególnych grup)
Szkolenia wstępne:
-Instruktaż ogólny powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z podstawowymi przepisami BHP zawartymi w Kodeksie pracy, w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy, z przepisami oraz BHP obowiązującymi w danym zakładzie pracy, a także z zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
-Instruktaż stanowiskowy powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z czynnikami środowiska pracy występującymi na ich stanowiskach pracy i ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą, sposobami ochrony przed zagrożeniami, jakie mogą powodować te czynniki, oraz metodami bezpiecznego wykonywania pracy na tych stanowiskach.
Szkolenia okresowe:
Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie BHP oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie. Szkolenia odbywają się:
-nie rzadziej niż raz na 3 lata-stanowiska robotnicze
-nie rzadziej niż raz w roku- stanowiska robotnicze; prace szczególnie niebezpieczne
-nie rzadziej niż raz na 5 lat- pracodawcy, osoby kierujące pracownikami,
-nie rzadziej niż raz na 6 lat-pracownicy administracyjno-biurowi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|